Δημόσιοι Χώροι

Κατασκευή Ελληνικού Περιπτέρου- Κήπου στη Διεθνή Έκθεση Κηποτεχνίας IGA 2003 στο ROSTOCK της Γερμανίας

Ο ΚΗΠΟΣ ΤΩΝ ΘΕΩΝ
Με την συμμετοχή της στην IGA, η Ελλάδα παρουσιάζει στο διεθνές κοινό τη διαχρονική σχέση των ανθρώπων και του πολιτισμού της με τη φύση.
Ο Ελληνικός χώρος στην έκθεση είναι εμπνευσμένος από το αιγαιοπελαγίτικο τοπίο και, χρησιμοποιώντας αυθεντικά στοιχεία. Προσκαλεί τον επισκέπτη σε μια γοητευτική γνωριμία μαζί του.

ΕΛΛΑΔΑ
Η συμμετοχή της χώρας μας σε μία έκθεση κηποτεχνίας ήταν μια ευχάριστη έκπληξη. Η βράβευση με χάλκινο μετάλλιο ήταν το επιστέγασμα των προσπαθειών του ΟΠΕ (Οργανισμός Προώθησης Εξαγωγών) που ήλεγχε όλη την προσπάθεια, των εργολάβων που είχαν αναλάβει τον κήπο και το περίπτερο και όλων των εργαζομένων.
Το Ελληνικό περίπτερο ήταν εξαιρετικό. Δεν είχε απλά ένα άρωμα Ελλάδας , ενέπνεε από παντού!
Εσωτερικά κυριαρχούσε η έκθεση αποξηραμένων αρωματικών, πολύ καλό το αφιέρωμα στο απολιθωμένο δάσος, η σύνδεση με την αρχαιότητα, το κεντρικό βίντεο ελληνικής φύσης, το βίντεο wall του συνεταιρισμού των μαστιχοπαραγωγών και το πιο σημαντικό ένας μεγάλος παραγωγικός σχίνος scinus lentiscus var. Chia που ήταν πραγματικά ένα γλυπτό. Οι επισκέπτες είχαν την εντύπωση ότι έβλεπαν ένα “bonsai”. O χώρος κάτω από το φυτό ήταν ακριβώς όπως στην πραγματικότητα. Στο τέλος το φυτό στηριζόταν σε μία τομή ύψους μισού μέτρου τυπικού χιώτικου εδαφικού υποστρώματος.

Τα εγκαίνια της έκθεσης έγιναν στις 23 Απριλίου μέσα στο Ελληνικό Πάσχα. Παρόλα αυτά μία σημαντική ομάδα από έλληνες πιονέρους εργαζόταν με ταχύτητα και πάθος στο περίπτερο ώστε η ελληνική παρουσία να είναι η καλύτερη δυνατή. Από την πρώτη ημέρα οι εντυπώσεις των επισκεπτών ήταν οι καλύτερες. Εντυπωσιάζονταν από το μυκονιάτικο σπίτι και τα εκθέματα του και τον κήπο μας.

Όλα τα φυτά του κήπου – περίπου 4500- μεταφέρθηκαν από την χώρα μας. Κάποια εντυπωσιακά δέντρα από πλευράς μεγέθους και ηλικίας όπως η ελιά της πλατείας του περιπτέρου μας με μπάλα διαμέτρου2,5 μ. ύψους 2μ. και συνολικού ύψους από το λαιμό 4+ μ. αποτέλεσαν θέμα των γερμανικών ειδήσεων. Η φύτευση συμπληρώθηκε από εντυπωσιακά φυτά όπως πεύκα – κάποια έως και 7μ. – μεγάλες μουριές, πλατάνια, αριές ιτιές χαρουπιές αρκετά εσπεριδοειδή – δύο είχαν περιφέρεια κορμού 650 εκ. και ανάλογο ύψος και κόμη.
Η φύτευση είναι εντατική με χρήση όλων σχεδόν των ειδών φυτών με προσπάθεια να απεικονισθεί η αιγαιοπελαγίτικη βλάστηση.
Υπάρχει μόνιμο αρδευτικό αυτόματο σύστημα με υπόγειο σταλακτηφόρο Φ17 σε όλο το χώρο. Κατασκευαστικά φτιάχτηκαν αναβαθμίδες από αρκαδική πέτρα έως ύψος +0,9μ διάδρομοι από ακανόνιστη πλάκα Άρτας(250τμ.) ομοίου χρώματος με την πέτρα των αναβαθμίδων. Σε όλο το χώρο τοποθετήθηκε ελαφρός φωτισμός και ηχεία σε σχήμα βράχων που η μουσική του περιπτέρου διαχέονταν διακριτικά στο χώρο.
Η χρήση του νερού που αποτελούσε το θέμα της έκθεσης υπήρχε με την μορφή ανακυκλούμενης βρύσης και πέτρινου ρυακιού όπου το νερό χάνεται μέσα στα βότσαλα περιοχής που διαμορφώθηκε σα παραλία. , Σε αυτό το σημείο η παρουσία μίας ξύλινης πραγματικής βάρκας έδινε την αίσθηση της θάλασσας.
Αρκετά πιθάρια και γλάστρες όλων των μεγεθών συμπλήρωσαν το χώρο γύρω από το σπίτι δίνοντας την εντύπωση κανονικής αυλής.
Αρχικά μεγάλος προβληματισμός υπήρχε για την επιβίωση των ελληνικών φυτών στην περιοχή. Είναι συχνές τον Μάιο οι παγωνιές (-6,-80 C). Ευτυχώς οι θερμοκρασίες δεν ήταν τόσο χαμηλές αλλά σημαντικό πρόβλημα προέκυψε από τις έντονες και διαρκείς βροχοπτώσεις. Στις αρχικές εκσκαφές και κατασκευές του κήπου τοποθετήθηκε ποταμίσια άμμος(92%) σε ύψος από 0,5μ.έως και 1.4μ και είχαμε θεωρήσει ότι δεν θα είχαμε πρόβλημα. Το παλιό έλος όμως μας έβγαλε το πρόβλημα και αποδείχθηκε ότι σε βάθος 1,5μ υπήρχε ενιαίο αδιαπέραστο στρώμα αργίλου. Αποτέλεσμα ήταν η καταστροφή – σάπισμα κάποιων φυτών που βρισκόταν φυτεμένα στο 0,0μ έως 0,1μ κύρια τα αρωματικά χαρουπιές μυρτιές, και από μία λεμονιά, αριά, και κουκουναριά. Η εκ νέου κατασκευή καναλιών με σκύρο και άντληση με υποβρύχια αντλία ήταν η λύση αν και τα αρωματικά συνέχισαν να έχουν πρόβλημα με τόση βροχή

Χώρες
Ο ιαπωνικός κήπος διατηρούσε την παράδοση της χώρας του .Ήταν μικρός σχεδιασμένος με βάση ένα παραδοσιακό παραμύθι, καλά δουλεμένος. Άψογος! Το χρυσό βραβείο ήταν το επιστέγασμα.
Ο ισπανικός ήταν ένας μαυριτανικός κήπος με μακρύς διαδρόμους με σιντριβάνια. Τα φυτά που κυριαρχούσαν ήταν τα κυπαρίσσια και περιφερειακές μπορντούρες από πυξό. Η κύρια κατεύθυνση ήταν η προώθηση των φρούτων και λαχανικών της χώρας τους και όχι τόσο η κηποτεχνία
Πολύ ωραίος κήπος για το γούστο του υπογράφοντα είναι ο κήπος της Αυστρίας. Ένας χώρος με εξαιρετικά αφαιρετικά αγάλματα , έβγαζε μία ηρεμία και γαλήνη.
Τα Αραβικά εμιράτα είχαν ένα εντυπωσιακό κήπο. Κυριαρχούσε μία γυάλινη μπλε πυραμίδα γεμάτη φυτά που δεν αντέχουν το κλίμα του Rostoc και μία περιφερειακή πεντάμετρη φύτευση – τοίχος από φυτά betula διαμορφωμένα σε παλμέτα. Ένα ρυάκι διέσχιζε το χώρο ενώ πρασιές από σπηραίες κάλυπταν των οπωρώνα από ελιές και σκηνές νομάδων με αναπαραστάσεις της παραδοσιακής αραβικής ζωής. Ελαβε τα ο αργυρό βραβείο.
Υπήρχαν αρκετές χώρες που το περίπτερό τους ήταν αδύναμο κηποτεχνικά ρίχνοντας το βάρος στην άμεση πώληση παραδοσιακών δώρων όπως το Πακιστάν η Ινδία το Νεπάλ, η Βολιβία, Κένυα , άλλες στην καλή τους κουζίνα όπως η Μαυριτανία, η Ουγγαρία, και άλλες που προσπάθησαν και είχαν πολλές ωραίες ιδέες στην χρήση υλικών, σε κατασκευές όπως η Φιλανδία – με εντυπωσιακούς διαδρόμους και χρήση πέτρας- το Λουξεμβούργο, η Σλοβακία, και λιγότερο η Βουλγαρία και η Πολωνία ενώ πολύ καλή ήταν και η παρουσία της Τυνησίας.
Η Κίνα και η Ινδονησία μοιράστηκαν δεύτερο και πρώτο έπαινο είχαν εκπληκτικές κατασκευές – παραδοσιακά κτίσματα, λίμνες- αλλά είχαν αδυναμία στο φυτικό υλικό.
Η Ολλανδία είχε μία ωραία είσοδο από τεράστιες σχιστολιθικές πλάκες και δεντρώδεις γλισύνιες αλλά κυριαρχούσε μία «πολυόροφη» σιδερένια κατασκευή όπου κάθε όροφος είχε τοποθετηθεί κισσός έτοιμος σε πλέγμα μέχρι τον επόμενο όροφο ελπίζοντας αυτό να γίνει ένα πράσινο κέλυφος. Το κλίμα τις Βαλτικής δεν ευνόησε την ανάπτυξη του κισσού και έτσι όλο το κατασκεύασμα παρέμεινε ένα σιδερένιο σκουριασμένο πλαίσιο.

ΕΚΘΕΣΗ
Η έκθεση είχε αρκετές ενότητες. Ένα κλειστό γυμναστήριο είχε το ρόλο του εκθεσιακού χώρου όπου κάθε 15 ημέρες υπήρχε και διαφορετικό θέμα όπου κύρια παρουσιάζονται νέες ποικιλίες αλλά και ιδέες υλικών, συνθέσεων, τεχνικών. Μερικές από αυτές ήταν ροδόδεντρων και Αcer – εκπληκτική- υδροπονικών καλλιεργειών, φρούτων και λαχανικών, κυκλάμινων και χρυσανθέμων, τροπικών ανθέων , τριαντάφυλλών κα.
Όλος ο εκθεσιακός χώρος είχε εξέδρες με ζωντανή μουσική σκέτς , συναυλίες, υπήρχε παιδότοπος, μικρός ζωολογικός κήπος, ένα τελεφερίκ με θέα όχι μόνο της έκθεσης αλλά και όλου του φιόρδ-ποταμού- λιμάνι του Ρόστοκ, κήπο νέων ποικιλιών ρόδων, κήπο ροδόδεντρων, ένα παραδοσιακό χωριό με τυπικούς κήπους του Ρόστοκ, ένας τεράστιος κήπος με συνθέσεις ανθοφόρων όπου εταιρίες ανανέωναν πολύ συχνά το φυτικό υλικό και παρουσίαζαν νέες ποικιλίες, ένας Γαλλικός κήπος, ένα διατηρημένο έλος με παραλίμνια και δασική βλάστηση και εξέδρες μέσα στην θάλασσα με διαφορετικό φυτικό θέμα κάθε μία.
Σημαντικό έκθεμα ήταν η κατασκευή μίας εκκλησίας από ιτιές. Διαγωνισμός εκτός από τους διεθνείς κήπους, υπήρχε και για τα νέες ποικιλίες και συνθέσεις στις εσωτερικές και εξωτερικές εκθέσεις, και τέλος κηποτεχνίας σε τάφους!

Η έκθεση βρισκόταν σε κοντινή απόσταση από το κέντρο και αποτέλεσε σημαντική παρέμβαση για την πόλη του Ρόστοκ. Πέρα από την ανάπλαση ενός έλους σε ένα οικολογικό πάρκο είναι μέρος σχεδίου μετατροπής όλης της περιοχής σε τουριστικό προορισμό για την Γερμανία.

ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ